سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
پنج شنبه 95 تیر 31 :: 12:2 صبح ::  نویسنده : حامد

 

تاثیر نرخ کلیک CTR در رتبه بندی گوگل

 

این روزها زیاد می بینم، که نرم افزار افزایش نرخ کلیک، به فروش گذاشته میشه و یه بحث تاریخی به نام تاثیر CTR ، دوباره بعد از چند سال، داره زیاد میشه.انگار زمان به عقب برگشته، و عقب گرد کردیم به چند سال پیش سئو و فاکتور های سئو!

اما طبق معمول، قصد ندارم، بگم افزایش CTR  فایده نداره و قصد هم ندارم بگم، فایده داره! بلکه یه چالش منطقی رو وسط میکشم.بازهم با من همراه باشید، تا تحلیل عمیق تر رو یاد بگیریم…

به صورت کلی و عامیانه، چند دسته تحلیل گر در سئو وجود داره:

1- کسانی که تا یچیزی میشنون یا میخونن میرن انجام میدن.

2-کسانی که با دید بسته، تحلیل می کنند و اکثر مواقع اشتباه می کنند و خودشون هم خبردار نیستند که اشتباه می کنند و در معمولا در حوزه خودشون، انسان های مغروری هستند.

3-کسانی که با دید باز، تحلیل می کنند، و بیشتر تحلیل هاشون درست از آب در میاد.

شما جزو کدوم دسته هستید؟اگر جزو دسته دوم باشید، به احتمال زیاد خودتون رو جزو دسته سوم می دونید!

حالا، با موضوع تاثیر CTR ، تحلیلمون رو عمیق تر می کنیم…

عده زیادی، فقط می دونند یا شنیدند که نرخ کلیک، در رتبه گوگل موثر هست.در همین بین، بعضی هاشون فکر می کنند، CTR خیلی مهم هست. و بعضی ها صرفا به عنوان یکی از چند صد فاکتور تاثیر گذار بهش نگاه می کنند و بعضی ها هم مثل من(محسن) و آقای مهدی زاده، نرخ کلیک رو در کنار سایر فاکتور ها و به شرط و شروط هایی، موثر می دونند.هر چند همه فاکتور ها چنین هستند.

عده ای هم نرم افزار هایی تولید کردند، که با آی پی های مختلف، و مانند یک انسان(نه ربات.یعنی User Agent از نوع بشر)، با کلمه کلیدی مورد نظر، روی لینک سایت ما، کلیک می کنه، و در نتیجه CTR رو بالا می بره.

در نهایت، عده ای، با استفاده از این نرم افزار ها، هیچ جوابی نگرفتند، و به این نتیجه رسیدند که CTR چندان تاثیری در رتبه بندی گوگل نداره و عده ای هم، عقیده برعکسی پیدا کردند.

 

اما داستان چیه؟چرا نتیجه گیری ها همیشه منتاقض هست؟همونطور که در پست تناقض های سئوگفتم، داده های غلط و ناکافی منجر به نتیجه گیری های غلط و ناکافی میشه.و درباره CTR دقیقا چه اتفاقی میفته که ما ازش خبر نداریم و نتیجه گیری های اشتباه می کنیم؟

فرض کنید برای سایت x.com  و کلمه کلیدی “تور مسافرتی” با فرض رتبه فعلی 8 صفحه اول گوگل، در ماه، سه هزار تا Impression هست و بصورت میانگین برای سایت هایی که در کلمه کلیدی “تور مسافرتی” در صفحه اول گوگل هستند، یک محدوده عددی، CTR وجود داره.مثلا لینک یک، بین 30 تا 50 درصد.لینک دو بین 20 تا 40 درصد.و همینطور تا لینک 10، مثلا بین 2 تا 5 درصد.

حالا اگر شما از یک نرم افزار به طبیعی ترین شکل ممکن برای افزایش نرخ CTR صفحات سایتتون استفاده کنید، دقیقا این اتفاق می افته:

کلمه کلیدی “تور مسافرتی” که در طول یک سال گذشته، به صورت میانگین ماهانه، 3000 تا Impression داشته، ناگهان، بعد از یک سال، Impression این کلمه کلیدی، فقط تو یک ماه، به شکل غیر عادی و ناگهانی زیاد میشه.پس تا اینجای کار، ما یک افزایش Impression ناگهانی غیر عادی داریم.اما فرض رو بر این می گیریم، که این افزایش ناگهانی Impression ، از نظر الگوریتمی غیر عادی نیست.چون ممکنه با یه تبلیغ تلویزیونی در ایران، میزان سرچ یک سری کلمات کلیدی بصورت ناگهانی زیاد یا کم بشه.

اتفاق بعدی که می افته، غیر عادی شدن CTR یک سایت نسبت به میزان Impression هست.سوتی ماجرا دقیقا همینجاست.دقیقا به اندازه ای که impression افزایش پیدا کرده، نرخ کلیک، هم دقیقا به همون اندازه برای یک سایت(و حتی برای همه سایت ها) زیاد شده.و این چیزی که یه الگوریتم عقب مونده یه موتور جستجو، خیلی راحت می تونه بهش پی ببره.چون همیشه CTR تا حدی نسبت به Impression رشد می کنه و وقتی میزان Impression یه کلمه کلیدی 1000 بوده و نرخ کلیکش برای سایت رتبه N ، سی درصد بوده، و حالا، میزان Impression میشه 2000 و همه این 2000 تا Impression تبدیل به کلیک میشن، و CTR برای یک سایت، همزمان با افزایش Impression میشه، 90 درصد، کاملا مصنوعی و خیلی خیلی تابلو هست و طبیعیه که اثری نداشته باشه!

با همه این توضیحات، پس چطور، نرخ کلیک، می تونه در رتبه بندی موثر باشه؟جواب: به این شکل که CTR خیلی طبیعی و متناسب با Impression ، زیاد بشه، و در عین حال در کنار فاکتور های دیگه باشه.

درباره نرخ متناسب CTR نسبت به Impression ، باید بگم، که تو هر موضوعی، همیشه کلیک، فاصله زیادی با میزان دیده شدن یا همون Impression داره.برای مثال، کلمه کلیدی “تور مسافرتی” اگر 5000 بار در ماه جستجو بشه، سرجمع کلیک ها روی سایت هایی که با این کلمه در نتایج گوگل هستند، ممکنه به 5000 نرسه و حداکثر میزان CTR تک تک سایت های حاضر در نتایج هم، تا یک سقفی و بسته به رتبشون زیاد میشه.مثلا هیچ وقت سایتی که رتبه آخر صفحه اول رو داره، هر چقدر هم مشهور باشه، 70 درصد کلیک خورد نداره.اینجاست که با نرم افزار افزایش CTR ، تحلیل و نتیجه گیری می کنیم و کلا به نتیجه اشتباه می رسیم که پس اصلا CTR موثر نیست! در حالی که، CTR به شکلی که ما زیادش کردیم موثر نیست! نه این که کلا موثر نباشه.

درباره اینکه گفتم، فاکتور CTR باید کنار بقیه فاکتور ها باشه، هم باید بگم که وقتی، نرخ کلیک بالا باشه، ولی نرخ دفع کاربر به دلایل مختلف مثل سرعت پایین سایت، بالا باشه، و یا CTR یک مدت بالا بره و بعدش به مقدار سابق برگرده یا کمتر بشه و همچنین با Impression همخوانی نداشته باشه و خیلی فاکتور های دیگه، در این حالت، الگوریتم گوگل و هر موتور جستجوی خنگی(!)، تصمیمی می گیره، که ازون افزایش CTR صرف نظر کنه و در رتبه بندی برای سایتی که نرخ کلیکش زیاد شده، تاثیر نده.ما هم به خاطر اینکه دید وسیعی نداشتیم و همه ابعاد رو در نظر نگرتفیم، نتیجه گیری های اشتباه می کنیم.

https://seorooz.net/category/seo-tutorial/

آموزش سئو و بهینه سازی سایت | مقالات سئو




موضوع مطلب :


چهارشنبه 95 تیر 30 :: 11:59 عصر ::  نویسنده : حامد

 

 

شاید تنها ترین مقاله ای که من هنگام خواندن آن کلی خندیدم همین بود! پستی که مت کاتز مدیر بخش اسپم گوگل حدودا یک سال و نیم پیش(زمستان 92) در این لینک منتشر کرد.قبل از آن هم گرفتن بک لینک وسط متن، یکی از مواردی بود به شدت توصیه می شد(نه توسط گوگل) و گفته می شد که لینک های وسط متن، مطابق با الگوریتم های جدید گوگل هستند و چند سال است که درج مقاله و سپس درج لینک در آن با عناوینی چون Article Submission و Article Marketing و Guest Post Blogging، یکی از روش های لینک بیلدینگ است و در عین حال در صورت عدم آگاهی سئوکار از روش های پر خطر لینک بیلدینگ، محسوب می شود.این موارد، در صورت رعایت اصول،یکی از ابزار های بازاریابی محتوا هستند اما به جای بازاریابی محتوا، اغلب برای بازاریابی بک لینک از آنها استفاده می شود!

پست مت کاتز به پست مهمان اشاره دارد و تا حدود زیادی بک لینک های وسط متن را پوشش می دهد.

مت کاتز که خودش مدیر بخش اسپم گوگل است بدون بیشتر از Inbox ایمیل خود، پوشه Spam ایمیل خود را بررسی می کند تا بفهمد در دنیای اسپم چه می گذرد!مت کاتز گفت در پوشه اسپم خود ایمیلی دریافت کرده است که محتوای آن چنین است:

“کار من بازاریابی اینترنتی است و محتوای عالی و مرتبط با موضوع شما تولید و سپس تبلیغ می کنم تا بتوانید مشتریان بیشتری بدست آورید.ما با نویسندگان و متخصصان خود، مقاله های 100 درصد دست اول و با کیفیت و مرتبط با موضوع شما ایجاد می کنیم و وسط متن آن، به صفحات سایت شما لینک فالو به شکل کاملا طبیعی می دهیم.”

مت کاتز، بعد از نقل قول گفت: این رسما دور زدن و تخطی از قوانین گوگل است و با توجه به افزایش تعداد سایت هایی که این خدمات را ارائه می دهند، لینک های پست مهمان، دیگر بیش از حد لو رفته و در دسته روش های اسپم قرار گرفته است.مت کاتز در پایان توصیه کرده است دیگر این کار را در برنامه لینک بیلدینگ خود قرار ندهید.(خود مت کاتز هیچ وقت نگفته است که لینک بیلدینگ بد است)

خنده من هم از این بود که به قول خودمونی “اد گذاشتن کف دست صاحبش!”.روش دور زدن الگوریتم گوگل رو برای خود مدیر اسپم گوگل ارسال و تبلیغ کردند!

حالا الان بعد از گذشت یک سال و نیم، هنوز خیلی ها به تاثیر پست های مهمان و بک لینک وسط اشاره می کنند و می گویند لینک نخرید .در عوض پست مهمان بنویسید و به خود لینک دهید! اینها همه روش های خود گول زنی است!اگر خرید لینک مستقیما در تضاد باقوانین گوگل است، درج پست مهمان برای دریافت لینک هم، هم در تضاد با قوانین گوگل درباره بک لینک است!

عده دیگری نیز چند ده و چند صد سایت درست کرده اند و آنها را روی یک IP هاست کرده اند و خدمات ایجاد بک لینک وسط متن ارائه می کنند! این از خرید بک لینک هم بدتر است!این همان لینک سازی به شکل Blog Network است که به شدت خطرناک است.

بک لینک های وسط متن اگر به شکل طبیعی باشند واقعا موثر هستند و تاثیر شگرفی دارند.اما ایجاد مقاله و پست مهمان و ایجاد بک لینک برای خودتان توسط دست خود شما، بحث دیگری است!شاید بپرسید گوگل چگونه می تواند تشخیص دهد که لینک چه مقاله ای طبیعی است و چه لینکی طبیعی نیست؟پاسخ این سوال در کلاس های آموزشی سئو سایت سئوروز، داده می شود .

با این حساب آیا باید لینک سازی وسط متن و پست مهمان را کنار بگذاریم؟

خیر! اما فکر نکنید خیلی به روز و با تکنیک جدیدی در حال لینک بیلدینگ هستید!

https://seorooz.net/guest-post-contextual-backlink/




موضوع مطلب :


چهارشنبه 95 تیر 30 :: 11:57 عصر ::  نویسنده : حامد

لینک های نوفالو و فالو  (  Follow  –   Nofollow  )

لینک فالو یعنی یک لینک عادی.یعنی پیوند از یک سایت به سایت دیگر.اگر مقاله آموزش پایه html را نخواندید و همچنین اگر آموزش link building چیست را نخوانده اید، ابتدا آنها را بخوانید و سپس این آموزش را مطالعه کنید.

 

لینک فالو در ساختار html  مانند زیر است (معمولا به شکل اول.اما گاها از شکل های دوم و سوم هم استفاده می شود)

 

لینک نوفالو در ساختار html مانند زیر است:

 

حالا تفاوت این دو لینک در سئو چیست؟

نظرات مختلف زیادی در این باره وجود دارد.درباره این لینک ها بدون شک با نظرات زیادی روبرو شده اید که به صورت کلی و عمومی می توان به این شکل تعریف کرد:

 

لینک های فالو اعتبار را منتقل می کنند.وقتی سایت یک به سایت دو لینک فالو می دهد به این معنی است که سایت یک سایت دو را تایید کرده است.اما لینک نوفالو به این معنی است، که سایت یک ، سایت دو را مفید دانسته یا بهر دلیلی لینک داده است، اما آن را تایید نمی کند، و واگذاری اعتبار را به موتورهای جستجو واگذار می کند.از طرفی لینک های نوفالو از نظر گوگل قانونی و مجاز است و هیچ مشکلی برای رتبه سایت شما بوجود نمی آورد.زیرا گوگل صراحتا اشاره کرده است که لینک های nofollow ، پیج رنک گوگل را منتقل نمی کنند.

توجه داشته باشید، نوفالو بودن لینکی، به معنی این نیست، که ربات ها اجازه بررسی آن را نداشته باشند.

اما کار به همینجا هم ختم نمی شود.لینک های فالو و نوفالو بحثی داغ در سئو است که اختلاف نظر های زیادی در این باره وجود دارد.در صورتی که فکر می کنید آمادگی دارید می توانید آموزش تاثیر گذاری های لینک های نوفالو را مطالعه نمایید.

https://seorooz.net/nofollow-backlink/




موضوع مطلب :